SEA

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. Dit betekent kortom het betaald adverteren in zoekmachines zoals Google. Het verschil met SEO is dus dat er wordt betaald om tussen de zoekresultaten te staan. Zo zijn er standaard plaatsen op de resultatenpagina van Google die zijn gereserveerd voor advertenties. De mogelijkheden zijn uiteenlopen van tekstadvertenties tot beeld- en video-advertenties.

 

Google Ads

Google is met afstand de marktleider onder de zoekmachines met een marktaandeel van ruim 95%. Google maakt dan ook gebruik van een eigen advertentiesysteem, namelijk Google Ads. Om deze reden worden SEA en Google Ads vaak als synoniemen van elkaar gezien. Aan de hand van een veilingsysteem wordt geboden op de betaalde advertentieplaatsen in de zoekresultaten van Google. De biedingen worden gedaan op het vertonen van de advertentie bij bepaalde zoekwoorden.

Omdat relevantie hoog in het vaandel staat bij Google, speelt de kwaliteit en relevantie van de advertenties ook een grote rol bij het wel al dan niet vertonen van de advertentie. Dat betekent dat de hoogte van het bod niet doorslaggevend is.

 

SEA uitbesteden?

Wil jij SEA uitbesteden of heb je vragen over SEA? Neem dan contact met ons op!